Модата от началото на 20 век
В началото на 20 век електричество, телефона,
киното автомобила вече са факт, а полетът на братя Райт през 1903г. отваря пред
човечеството нови хоризонти. Жените продължават своята борба за социален статус
и са готови да влязат даже в затвора, но да постигнат избирателните си
права.
Работническото и профсъюзното движение набират мощ.
Във високите
етажи на обещството обаче, периодът преди Първата световна война е време за
забавление и сладък живот, показен разкош, разточителни приеми, балове, обеди,
занимания с аристократични спортове и хазарт. Париж се превръща в европейската
столица на този живот, сполучливо наречен „Бел епок”.
В очите на европейските
жени по онова време Париж е олицетворение на модата: там те купуват своите
дрехи, ако могат да си ги позволят; там могат да прочетат за последните модни
тенденции в журнали като „Харпър`с базар” или „Вог”. Модните къщи на Ворт,
сестри Калло, Пакен, Редфърн и Дюсе процъфтяват. Сега те демонстрират своите
нови облекла върпу живи манекени в специални салони или пък изпращат тези
манекени, облечени по последна мода, като реклама по бляскавите приеми. Любимите
модели за „кутюрие” ( творците на висшата мода ) стават актрисите – снимките на
изгряващите филмови звезди пълнят списанията, там те са в същите модни облекла,
с които се появяват по екраните. Ворт успява да продаде няколко свои модела в
Америка, но там модната индустрия едва започва да набера скорост. Идиалът за
женска красота през Бел епок зряла матрона с пристегната в корсет с тънка талия,
преливащ бяст и мощни бедра. В началото на 20-ти век редица технически отрития
са вече факт – електричеството, телефона, киното. С първия полет на братя Райт
настъпва и нова ера. Жените продължават своята борба за активно място в
обществото и отстояват своите права. Работническото движение набира мощ. До
първата световна война Европа е в период на охолен живот свързан с показен
разкош и светски мероприятия. Париж се превръща в европейска столица на този
живот и емблема на дамската мода. В Париж дамите могат да си купят дрехи по
последна мода или да прочетат в модните журнали какви са последните тенденции в
модата. Модни салони като тези на Ворт, сестри Калло, Пакен, Редфърн и Дюсе
процафтяват. По примера на Чарлс Фредерик Уопт те демонстрират своите нови
облекла върху живи модели в специални салони, или ги изпращат като бляскава
реклама на модните тенденции по приеми. За целта творците на висшата мода
превличат актриси. Модните журнали са пълни с ново изгряващи звезди на киното,
които са снимани със същите тоалети с които се явяват на екрана. Вот дори
продава няколко свои модела в Америка, но там модната индустрия едва започва да
набира скорост. През тези години на сладък и бляскав живот, наричан „бел епок”
(от френски - красива епоха ) до 1914 год. идеалът за женска красота се свързва
с пристегната в корсет тънка талия, преливащ бюст и мощни бедра.Дамите започват
да се стремят, към нещо необичайно за тях – изпъкнал бюст. Това започва да се
превръща в идеал за тях за едно с тясната талия и прилепналата пола,
подчертаваща бедрата. В този доведен до крайности идеал, S-формата се постига с
помощта на корсет, който повдига гърдите и стеснява талията. В следствие на това
дамския костюм изпълнен с набори, панделки и волани е невероятно женствен, но и
крайно непрактичен и неудобен за носене. Деколтето е високо, почети
до ушите,
долния край на полите се влачи по замета върху накъдрена долна фуста наречена
„метла” Върху прическите а ла Помпадур се носят живописни капели.
Мъжете
запазваттрадиционното сиоблекло. За дневнооблекло се носи редингот и панталон на
райе, а при вечерното се запазва черният фрак и панталони с бяла жилетка. По
това време в Европа мъжете започват да търсят и американския олекотен вариант на
фрака „туксидо-фрак( по името на квартал
на милионери в Тексас )
Започва
да се налага и костюм, пак от три части, но включващ в себе си куртка. 1910
година е преломна в развитието на дамското облекло. Философията на Фройд,
движението на кубистите начело с Брак иПикасо, музиката на Дебюси, Малер,
Стравински и Равел оказват своето влияние. Всичко това е подчертано нагледно с
през 1909 с гастроли в Париж на руския балет на Дягилев и
революционния стил
в танца и сценичния костюм на Айседора Дънкан. Постановки като „Жар птица” и
„Петружка” по музика на Стравински и „Шехерезада” по музика на
имски Корсаков
предизвикват истинска сензация в Париж.
Модата след Втората световна
война
В първите години след войната, висшата мода, достъпна само за тесен
кръг от богати и влиятелни хора, се съсредоточава отново в Париж. И въпреки
критикте длитащи от пресата в САЩ и Англия, че парижките маделиери са били
колаборатори с с хитлеристите, докато англосксонският свят е воювал,
правителствато на Франция субсидира модната индустрия. В края на 40-те години
френските творци на облекло започват да правят дрехи въплъщаващи мечтите на
дамите за женственост и елегантност и се връщат към онези тенденции, прекъснати
пордаи войната през 1939г. В края на това десетилетие светът на висшата модае
богат с много таланти. Мнозина известни още преди войната творци все още са в
бизнеса, а през 1946-47г. към тях се присъединяват Кристиан Диор и Пиер Белман.
Диор, след дългите години на сивота, внася празничност и блясък в давската мода
със своята нова колекция Corolle, прекръстена по-късно от американската преса на
New look. В нея има завръщане към женствеността: дълга, широка пола с буфан
набрана фукта под нея, тънка талия и преливащи рамене. Този негов стил все пак,
не просъществувал дълго. Макар, че жените го харесвали, той не бил достатъчно
практичен за техния нов свят идвън дома.
Втората световна война ( 1939 – 1945
) дава силно отражение на модата след нея. Под влияние на армейските униформи
панталонът започва да става популярен сред жените.
Недостигът на материали по
време на войната
е сериозен и води до т.н. „утилитарен” стил в
облеклото.
В някой държави в това число и
Англия се стига до законови мерки в
това
отношение – забраняват се всички „излишни”
елементи в облеклото в
това число джобове и
плисета с цел икономия на материал.
В първите години
след войната цари мизерия и
модата не е приоритет. Висшата мода е
достъпна
само за тесен кръг от богати и влиятелни хора.
Няма коментари:
Публикуване на коментар